In dit laatste deel van dit vierluik zien we de schilder net vóór zijn grote doorbraak. Aan het bohemiensleven van Pablo en Fernande lijkt maar geen einde te komen en in het Bateau-Lavoir is het nog steeds even druk. Picasso blijft schilderen als een bezetene en Fernande, die zich stierlijk verveelt, adopteert een jong meisje. Maar door de impact die dat op haar ongeregelde leven heeft, besluit ze het kind terug te brengen naar het weeshuis. Pablo is razend en zet Fernande aan de deur. In het kunstwereldje wordt Pablo met de nek aangekeken. Zijn schilderij " Het bordeel " - vandaag bekend als " Les demoiselles d'Avignon " - wekt ergernis op. Maar net dan kantelt de situatie volledig. Met de vertederende " douanier " Rousseau, D.H. Kahnweiler, een jonge en nog onbekende galeriehouder, en George Braque heeft Pablo goeie band. Het groepje bokst nu en dan, heeft hetzelfde aparte gevoel voor humor en duikt graag samen in de kroeg. krijgt de persoonlijkheid van Pablo Picasso's persoonlijkheid krijgt definitief vorm. En stilaan duiken ook de eerste sporen van het kubisme op.
• | 1. | Max Jacob |
• | 2. | Apollinaire |
• | 3. | Matisse |
Wij bieden je de mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden bij het verschijnen van nieuwe, of door je gezocht uitgaven. Je dient hiervoor ingelogd te zijn.