“Goud en genot”, zo vatte Émile Zola De Buit samen.
Het goud, dat is Aristide Saccard. Die hebzuchtige burgerman zonder scrupules wil Parijs laten bloeden en zich verlustigen op het geld dat door de aderen stroomt van de hoofdstad, die overhoop is gehaald door de werken van Haussmann. Zonder scrupules bedriegt, steelt, liegt en manipuleert hij, zelfs zijn naasten.
Het genot, dat is Renée, de tweede echtgenote van Saccard. Ze is de praal en de ijdelheid beu en probeert haar verveling te doorbreken door haar fortuin te verkwisten en taboes te schenden. Of is er misschien iets moreler dan een hartstochtelijke relatie met de stiefzoon die je zelf hebt opgevoed?
Doorheen prachtige tekeningen bieden Éric Stalner en Cédric Simon ons een pregnante en moderne versie van het werk van Zola.
Aan het einde van een jacht, verslinden de honden de ingewanden van het gedode dier. "Van goud en vlees", vatte Émile Zola aldus"La Curée" samen. Het goud is Aristide Saccard. Deze vraatzuchtige burgerlijke zakenman wil Parijs bloeden en zich voeden met het geld dat in de aderen stroomt van een kapitaal dat door Haussmann-werken van streek is. Gewetenloos bedriegt hij, steelt, liegt en manipuleert, zelfs zijn familieleden. Het vlees is Renée, de tweede vrouw van Saccard. Jonge vrouw,probeert ze haar verveling te bedriegen door haar fortuin te verkwisten en het genot van alles wat verboden is te proeven. Wat is nu immoreler dan een koortsachtige relatie hebben met een stiefzoon die is grootgebracht?
Aan de hand van weelderige tekeningen bieden Éric Stalner en Cédric Simon ons een gesublimeerde en moderne versie van Zola's werk. Een ongelooflijk actuele, bijtende sociale kritiek.
Wij bieden je de mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden bij het verschijnen van nieuwe, of door je gezocht uitgaven. Je dient hiervoor ingelogd te zijn.